Jdi na obsah Jdi na menu
 


Crysis

27. 6. 2008

Crysis - recenze

24.11.2007 19:22
Crysis - recenzerecenze

Ano, dámy a pánové. Je to něco přes týden, kdy vyšla dlouho očekávaná hra, nejočekávanější hra roku 2007, německého studia Crytek, Crysis. A to je právě příležitost pro redakci Zaparit.cz. Zde na zaparit jste si mohli přečíst opravdu hodně článků o této připravované pecce – novinky, testy, návody, preview atd, ale teprve nyní je správný čas si vše shrnout do recenze. Pokud vás zajímají podrobnosti, čtěte dále…


HW náročnost a technické zpracování

Hned v úvodu zmíním HW náročnost této hry. Podrobně se zde o tom nebudu rozepisovat, HW nároky jste si mohli přečíst v minulém článku o Crysis. Jen ve zkratce, jedná se o hardwarově nejnáročnější hru z celé nynější sbírky her. Na plné detaily si zahraje jen pár vyvolených, jenž mají na tuto pecku PC, tedy dvoujádrový procesor, 3-4 GB RAM, nejvýkonnější modely od Geforce či Radeonu, kvalitní zvukovku SB X-FI a WinVista. Technické zpracování je opravdu na nejvyšší možné úrovni, grafika, zvuky, fyzika, zpracování atd., jenže daní za tohle všechno jsou již zmiňované HW nároky. Optimalizace by tedy zde byla na místě. Každopádně překvapí lepší optimalizace oproti demoverzi (na mém PC cca. 3 – 5fps). Co naopak nepotěší je (byla) špatná podpora ze strany Geforce (SLI řešení). Nyní jsou již na internetu ke stažení nové ovladače pro Geforce, které podporu Geforce a SLI upravují k lepšímu. Oprava sice je, ale problém, swapováním disku, zůstává. Chyba bude asi někde ve hře.
Samotné technické zpracování asi nemá cenu nějak rozmazávat. Grafika je jednoznačně úchvatná, místy si budete připadat jako ve skutečnosti, naopak v některých místech hra vypadá moc uměle. Ale i přesto jde o nejlepší zpracování, jaké jsme mohli doposud spatřit. Naprosto úchvatné jsou animace, postavy, jejich obličeje, zvuková část hry taktéž. Občas budete mít pocit, že Crysis se stává docela kvalitním hollywoodským snímkem. Každopádně potenciál na to má. Velmi vysoký vliv na skvělou hratelnost má vynikající fyzika, která se jen tak někde nevidí. Skoro vše jde používat a zničit; budovy, chatrče, stromy, různé barely, drobnosti jako vybavení domů atd., prostě vše, na co si jen vzpomenete. Fyziku můžete používat i v bojích, jako styl hraní bez zbraní. Protože díky svému nanoobleku máte neskutečnou sílu a tak není problém, sundat nepřítele sudem benzinu.

Crysis

Samotná hra, příběh, AI

Hned v úvodu si připadáte jako ve Far Cry, akorát v Cry Enginu 2. Avšak nebojte se, že by to nějak v negativním slova smyslu ovlivňovalo samotnou hratelnost. Hratelnost je totiž vynikající. Prostě paráda. Nejen již zmiňované technické zpracování, ale i příběh (mimochodem Crysis je trilogie), samotné potyčky s nepřítelem, filmové pojetí, nanooblek, atd. Většina hry až na pár vyjímek a konce děje se odehrává v džungli. A oč jde? Korejci kdysi objevili dávnou civilizaci, nějak ji „nakopli“ a najednou se objevili nebezpeční vetřelci. A proto jsou do akce povoláni Američané, jenž mají vše vyřešit. Ve dvou třetinách hry však budete bojovat jen s Korejci, vetřelci si přijdou pro kulky s jejich jménem až v pozdějších částech hry, cca. po dvou třetinách a v této části hry je atmosféra a hratelnost, připomínající film, největší. Dále ale nebudu nic prozrazovat, připravil bych vás o super zážitek.
Před vydáním Crysis a i v dřívějších rozhovorech byla rozebíraná AI. Měla být revoluční, přinést novinky v kooperaci nepřátel, ale zas až tak dramatické to není. Možná je to tím, že většina informací byla zveřejněna už dříve a víme tedy, co od AI v Crysis čekat. A je to tak. Oproti konkurenci není zas tak velký rozdíl, avšak to neznamená, že je špatná. Jednoznačně jde o špičku AI mezi konkurenčními hrami. Překonávání překážek, jednoduchá kooperace, pohyb, vzájemné krytí, strach z boje, atd.; to vše AI v Crysis zvládá na výbornou.

Crysis

Nanosuit, zbraně a dopravní prostředky

Menší revolucí je jednoznačně tzv. nanooblek, který má hned několik funkcí, které vám pomohou při boji s nepřítelem. Síla obleku je dána energií, která se postupně, stejně jako zdraví, doplňuje sama. Nanooblek přináší takovou malou revoluci v samotné hratelnosti; hru buď můžete hrát ve stylu stealth akce nebo beze zbraní či ve stylu bezhlavého útoku a pobíhání. A to díky jeho několika funkcím, které nějakým způsobem zdokonalují lidské vlastnosti: větší síla, vyšší rychlost, větší odolnost a neviditelnost.
Samotný arzenál není zas až tak rozsáhlý. Ale co, stejně by to byla jen zbytečnost. Zábavu zde obstarává hlavně nanooblek. Najdeme zde tedy klasické pistole, dvě útočné pušky, dva kulomety, brokovnici, raketomet, granáty, výbušniny a zbraň podobnou raketometu, akorát s atomovými střelami. Samozřejmostí u zbraní jsou různé módy střelby (automat, poloautomat, či single shot). Zásadní jsou také doplňky pro tyto zbraně: tedy baterka, dalekohled, granátomet a laserový zaměřovač.
Tak jako u Far Cry i zde se vyskytují také různé dopravní prostředky. Máme ihned několik možností, v čem se projet, tedy od v klasického auta, džípu, přes auto s rotačákem či vznášedlo a loď a končí to tankem. Je jich ještě několik, ale nebudu vás okrádat o překvapení.

Crysis

Nedostatky a chyby, má Crysis vůbec nějaké?

Já vám ani nevím, zda-li opravdu nějaké má. Jak se říká, nic není dokonalé, platí ale i zde. Otevřenost a volnost je vůči Far Cry o něco menší. Ostrov je větší, ale volnost je omezena vodou či skálami. To se mi zdá jako milimetrový krůček zpět. Na hratelnost to však nemá vliv. Co se mi zdá opravdu velmi přehnané, je obtížnost v boji s Korejci a vetřelci. S Korejci jsem neměl žádný problém, ale jakmile došlo na vetřelce, tam už se nějaká ta snaha musela objevit a vyjímkou není časté loadování checkpointů, ikdyž do té doby jsem load nepoužil. Také by neuškodilo více kooperace mezi vámi a vašimi spojenci. Většinu času strávíte řezáním nepřítele sami.

Mutliplayer

Na multiplayer bohužel ještě nebylo moc času, pořádně proklepnout a otestovat. Můžete si však přečíst naše dojmy z betaverze MP. Později se určitě nějaký článek na multiplayer v Crysis objeví. Můžete se těšit i na jedno malý překvapení.

Crysis

Závěr

A co říci závěrem po odehrání Crysis? Svůj status nejočekávanější hra roku 2007 si opravdu zaslouží a nedivil bych se i za ocenění nejlepší hra roku 2007. Konkurence je však velká a uvidíme, jak to vše dopadne. Každopádně všechny sliby vývojářů (tedy téměř) byli splněny. Technické zpracování, příběh, atmosféra; tj. všechno na špičkové úrovni. I přesto, že grafiku na plné detaily si vychutnáte pouze na highend stroji, i na nižší detaily vypadá hra opravdu skvěle. Ale hry přece většina lidí nehraje kvůli grafice, i když Crysis se stává vyjímkou. Ještě, že jsou zanedlouho ty Vánoce:-D:-D Hru velmi doporučuji.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář